Huisdossiers Digitalisering | voor bewonersinitiatieven
Huisdossiers (digitalisering) – Kansen, mogelijkheden en geleerde lessen bij digitalisering bewonersreis
Digitalisering is de toekomst! Elk initiatief heeft ermee te maken: goede opvolging van gesprekken, inventariseren van de situatie in en rondom een huis, cijfers ophoesten voor monitoring, inzicht in de voortgang van de verduurzaming van een buurt of straat. Dé manier om hier voortgang in te boeken is door digitaal te gaan werken en digitale huisdossiers te gebruiken.
In een digitaal huisdossier verzamelen bewoners alle relevante informatie over hun huis. Energiecoaches kunnen deze informatie gebruiken bij de voorbereiding en verslaglegging van het keukentafelgesprek. Ook helpt een huisdossier bij de opvolging van contactmomenten, om bewoners goed te ondersteunen in de verschillende fases van hun bewonersreis zijn namelijk meerdere contactmomenten nodig.
Daarnaast kan een digitaal huisdossier initiatieven ondersteunen bij het opzetten en aanbieden van gerichte ondersteuning op wijkniveau. Het klant-volg-systeem zorgt voor een betere administratie en de verzamelde data kan gebruikt worden bij het maken van keuzes. Het bijhouden van data helpt ook bij het monitoren en verantwoorden van het bereiken van doelen, dit is handig in de samenwerking met de programma’s van de gemeente.
Afgelopen jaar zijn drie energie-initiatieven in de provincie Utrecht aan de slag gegaan met de pilot Huisdossiers. Een aantal energiecoaches leerden werken met het Hoomdossier gekoppeld aan Econobis. Daarnaast onderzocht de pilot hoe gemeenten en initiatieven samen beter in kaart kunnen krijgen welke bewoners hulp kunnen gebruiken bij het verduurzamen van hun huis en hoe subsidies hierop kunnen aansluiten. De provincie ondersteunt dit door middel van het verzamelen van de woning gebonden data.
Tijdens deze bijeenkomst delen we graag de eerste bevindingen uit de pilot en gaan we samen het gesprek aan over hoe meer initiatieven kunnen werken met digitale huisdossiers en wat hiervoor nodig is. We inventariseren welke initiatieven stappen willen zetten met digitale huisdossiers en bieden passende ondersteuning .
Praktische info
Datum: 22 september 2025
Tijd: 15.00 tot ± 16.30 uur, aansluitend een netwerkborrel
Locatie: Een centrale locatie in Utrecht
Wil je meer weten? Neem contact op!

Laura Smid
Projectleider klimaat – duurzame energie