Heel Nederland Repareert! Repair Café Den Dolder

maart 20, 2025

Een nog veiliger Repair Café Den Dolder dankzij samenwerking Le Guess Who? 

Le Guess Who? en Natuur en Milieufederatie Utrecht 

Natuur en Milieufederatie Utrecht is sinds drie jaar duurzaamheidspartner van muziekfestival Le Guess Who?. Van 7 t/m 10 november 2024 vond de zeventiende editie van Le Guess Who? plaats. Met als ondertitel A Celebration of Sound wordt het internationale muziekfestival beschouwd als een van de meest vooruitstrevende festivals ter wereld.  

Le Guess Who? compenseert als organisatie jaarlijks een deel van de CO2-uitstoot van vliegverkeer van festivalartiesten. In 2024 hadden bezoekers van Le Guess Who? daarnaast bij het kopen van hun ticket de optie om de CO2-uitstoot van hun reis naar Utrecht te compenseren. Dit komt neer op een gulle donatie vanuit Le Guess Who? aan Natuur en Milieufederatie Utrecht.   

Deze jaarlijkse donatie van Le Guess Who? Heeft de Natuur en Milieufederatie dit jaar gebruikt om vijf verschillende Repair Cafés te ondersteunen. Deze Repair Cafés zijn prachtige ontmoetingsplekken waar mensen bij elkaar komen om gezamenlijk spullen een tweede leven te geven. Om van dichtbij te kunnen meemaken wat zo’n gift voor een Repair Café kan betekenen, zijn we langsgegaan bij deze vijf Cafés – en het was een traktatie. Het vijfde bezoek was bij het mooie Repair Café Den Dolder. Dit Café heeft ervoor gekozen om met deze donatie terug te geven aan hun hardwerkende reparateurs. Ze hebben het namelijk geïnvesteerd in het verbeteren van de veiligheid, door professionele loepbrillen, brandblussers, een blusemmer, en een blusdeken aan te schaffen. Soenita Bhaggoe (marketing, Repair Café Den Dolder) legt uit waarom. 

“Ik was zelf nooit zo reparatie-achtig, ik had altijd zeg maar twee linkerhanden, maar sinds dat ik hier werk heb ik wel veel meer lef gekregen en heb ik ook veel meer zelf dingen opengemaakt. En mijn zoon is ook handiger geworden. Dus dat is wel leuk, die boodschap en de reparatie vaardigheden verspreiden, dat is wel iets waar ik voor sta.”

Soenita Bhaggoe, marketing Repair Café Den Dolder

Inspirerende mensen achter inspirerende verhalen 

“Jongens, wat hebben jullie nodig?” “Nee, niks, we pakken wel wat we al hebben,” komt het bescheiden antwoord. Dit is de afgelopen maanden het gesprek geweest tussen, aan de ene kant, Soenita en Karin Koekkoek (coördinator, Repair Café Den Dolder) en, aan de andere kant, de reparateurs van het Café. Toch waren ze vastberaden om deze cruciale groep in het Repair Café iets te geven in ruil voor hun harde werk en passie.  

Enthousiast vertelt ze over hun liefde voor het vak. ‘Ik wilde graag meer workshops organiseren, bijvoorbeeld bij het verzorgingstehuis Pelita,’ vertelt ze. ‘Toen waren ze zo enthousiast dat een van onze vrijwilligers, die na het overleg op de fiets naar huis was gegaan, na een halfuurtje weer terug was. Hij was blijkbaar gelijk naar het verzorgingstehuis gefietst met de vraag of ze daar interesse hadden in een workshop.’ Soenita lacht hartelijk. Ze heeft toen wel duidelijk moeten maken dat het nog prille plannen zijn, dus een officiële afspraak ligt nog niet vast. Toch straalt Soenita vreugde uit: ‘Dat was echt leuk. Er is zo’n gedrevenheid en enthousiasme.’ 

Dit enthousiasme slaat ook over op de bezoekers. ‘Het is hier een gezellige boel, ik kan het niet anders zeggen,’ vertelt ze blij. ‘De mensen zijn ook heel dankbaar. Een keer kwamen er bijvoorbeeld twee zussen langs. Eén van hen was net terugverhuisd vanuit Amerika om dichter bij haar zusje te zijn. Met deze verhuizing had ze een aantal lampen vanuit Amerika meegenomen, maar die hebben natuurlijk een andere stekker. De vraag was dus of wij dit voor hen konden omzetten. We hebben toen laten zien hoe je dat bij een of twee kan doen en ze waren zo blij dat we dat deden. Want het heeft voor hun veel meer betekenis. Het is niet alleen een praktisch apparaat, maar er zit heel veel sociale en nostalgische betekenis aan.’ 

Soenita geeft nog een prachtig voorbeeld. ‘Er was een aantal jaar geleden iemand die een draadrecorder mee had genomen,’ vertelt ze. ‘Dit is de voorloper van een taperecorder. Het is een hele fijne draad, zo dik als een menselijk haar, waar data op werd geslagen. Onze reparateurs hebben alle informatie die erop stond over kunnen brengen naar een ander apparaat. En deze persoon was zo dankbaar voor de geredde informatie.’ De dankbaarheid voor de reparateurs blijkt uit het enthousiasme waarmee Soenita dit vertelt. ‘Het is gewoon heel fijn als je dat soort hulp kunt bieden aan mensen.’ 

Vanuit deze basis met enthousiaste reparateurs heeft Repair Café Den Dolder inspirerende plannen voor de volgende stap in workshops organiseren. Van workshops op locatie Repair Café Den Dolder in 2024, naar workshops op locaties buiten het Café in 2025. ‘Ja, ik ben heel gepassioneerd hierover,’ sluit Soenita af. ‘Ik probeer gewoon mijn steen bij te dragen. En te kijken wie ik kan inspireren.’ 

Ben jij geïnspireerd en zou je ook de wereld van Repair Cafés in willen duiken? Of deze wereld nog verder ontdekken? De campagne Heel Nederland Repareert! biedt een perfecte gids met een agenda vol leuke activiteiten.
Ook kun je op de Reparatiekaart kijken welke Repair Cafés er zijn bij jou in de buurt. 

Vragen of meer weten? Neem contact op met Pauline van Norden!

Profiel Pauline van Norden

Pauline van Norden

Projectleider klimaat - circulaire samenleving