Persbericht: Windenergie? Ja, graag!

Windenergie? Ja, graag!

Burgerinitiatieven en energiecoöperaties uit de provincie Utrecht roepen de onderhandelaars van de politieke partijen op om de komende vier jaar serieus werk te maken van de plaatsing van meer windmolens in de provincie. Lees hieronder het persbericht.

juni 13, 2023

Persbericht

Energiecoöperaties en inwonerinitiatieven roepen onderhandelaars in provincie op: Maak werk van windenergie!

Dertien duurzame organisaties roepen de provincie op om werk te maken van méér windenergie. Zij hebben deze oproep vandaag gestuurd aan de onderhandelaars van GroenLinks (Huib van Essen), VVD (André van Schie), D66 (Marianne de Widt), CDA (Chris Westerlaken) en PvdA (Hans Adriani). De provincie Utrecht wekt van alle provincies in Nederland het minste windenergie op. Dat moet anders, vinden de Natuur- en Milieufederatie Utrecht, de koepel van energiecoöperaties Energie van Utrecht en elf lokale energiecoöperaties en bewonersinitiatieven.

Minder files op het stroomnetwerk, eerlijke en stabiele stroomprijs, meer geld voor leefbaarheid
De organisaties halen drie argumenten aan voor méér windenergie:

1. Voor eenzelfde hoeveelheid windenergie zijn drie keer zo weinig stroomaansluitingen nodig als voor zonne-energie. Daarmee legt windenergie minder beslag op het stroomnetwerk, zodat bedrijven en woningen ook nog aangesloten kunnen worden.
  2. Windenergie in lokale handen kan helpen de energierekening te verlagen: energiecoöperaties zijn verenigingen van inwoners die hun eigen energie opwekken. Zij hoeven geen winst te maken. Als zij de windstroom in de buurt aan bedrijven en inwoners verkopen dan kunnen zij een stabiele en eerlijke prijs vragen. Dat scheelt in de portemonnee en geeft zekerheid.
  3. Windenergie in lokale handen helpt de leefbaarheid te verbeteren: energiecoöperaties steken een deel van de opbrengsten van windenergie in leefbaarheid van het platteland. Ook kunnen windmolens een inkomstenbron voor boeren betekenen zodat zij het rustiger aan kunnen doen.

Windenergie broodnodig
Eén van de ondertekenaars van de oproep is Cock van der Kaaij van Klimaatcoalitie Stichtse Vecht: “Windenergie is gewoon broodnodig: voor het klimaat, maar ook voor onze energievoorziening.”

Antwoord op noodkreet van netbeheerders
Ivo Thonon van Energie van Utrecht vult hem aan: “Ook als energiecoöperatie vergeten we te vaak de ‘andere’ voordelen van windenergie te vertellen. Eén van de grote voordelen is dat windenergie heel efficiënt met het stroomnetwerk omgaat. Dat is des te belangrijker nu de netbeheerders Stedin en TenneT wéér een noodkreet aan de provincie hebben gestuurd over de files op het stroomnet. We hopen dat we met deze oproep deze voordelen ook bij de onderhandelaars op het netvlies zetten en dat de provincie neer het heft in eigen handen neemt.”

De ondertekenaars:

• Koepelcoöperatie Energie van Utrecht (de koepel van meer dan twintig energiecoöperaties in de provincie Utrecht)
  • Natuur- en Milieufederatie Utrecht
  • 2030.nu (Stichtse Vecht)
  • Baarn Duurzaam
  • Energie-Nieuwegein
  • Energiecoöperatie De Knotwilg (Vijfheerenlanden)
  • Energieke Rondeveners
  • Klimaatcoalitie Stichtse Vecht
  • Lek en IJsselstroom (Montfoort, Oudewater, Lopik, IJsselstein)
  • Uwind (Houten)
  • Windkracht Eemland (Eemnes, Bunschoten-Spakenburg, Baarn, Soest, Amersfoort, Leusden, Woudenberg)
  • Woerden Energie
  • ZonOpWoudenberg

Meer informatie:
Geert Ritsema, projectleider energie, 06-34493882
Ivo Thonon, adviseur bij Energie van Utrecht, 06 37 33 37 93.

Bekijk hier de oproep aan de onderhandelaars.

Logo's Windenergie