Schone bezorgdiensten

Wij stimuleren bezorgdiensten om schone e-scooters of e-bikes te gebruiken!

Schone bezorgdiensten

De NMU stimuleert het gebruik van schone elektrische scooters of e-bikes voor het bezorgen van maaltijden. Inmiddels zijn veel restaurants overgestapt.

Steeds vaker worden afhaalmaaltijden met elektrische scooters of fietsen bezorgd. Gelukkig maar, want benzinescooters stoten grote hoeveelheden fijnstof uit en zijn zelfs tot 2700 keer vervuilender dan een oude dieselbestelbus.

De NMU stimuleert bezorgdiensten schone elektrische scooters of e-bikes te gebruiken voor het bezorgen van maaltijden. Toen wij hier mee begonnen in 2016 gebruikten de meeste restaurants nog benzine-scooters. Dankzij onze campagne en een subsidieregeling van de gemeente, die op ons verzoek is uitgebreid naar een subsidie voor e-bikes, zijn veel restaurants overgestapt.

Eén miljoen scooters

In Nederland rijden ruim een miljoen scooters rond. Hoe vaak komt het wel niet voor dat je staat te wachten in de stinkende dampen van de scooter voor je? Die stinkende dampen zijn zo vervuilend dat ze tot wel 2700 keer meer uitstoten dan een diesel bestelbus! Scooters verbruiken nog geen procent van alle brandstof. Toch zal hun aandeel in luchtvervuiling in 2020 groter zijn dan die van al het verkeer samen! Het wordt dus hoog tijd dat daar verandering in gaat komen.

Nummer één vervuiler: de tweetakt motor

De grootste vervuiler van zijn soort is de tweetakt motor. Veel snorfietsen hebben zo’n motor. Het zijn oude motors, die lang mee gaan. Hij loopt op een mengsel van benzine en smeerolie. Het verbrandingsproces verloopt langzamer waardoor de uitstoot van fijnstof en schadelijke aromatische koolwaterstoffen (zoals de kankerverwekkende stof benzeen) hoger zijn. Dat ademen wij allemaal in! De tweetakt motor: de absolute winnaar van het rijtje meest vervuilende vervoersmiddelen.

Goed nieuws! Stijging van elektrische scooters en fietsen

Steeds meer mensen en bedrijven doen de vervuilende scooter de deur uit en kiezen voor een elektrische variant of een fiets. Afgelopen zomer reden er al 31.000 elektrische scooters rond. Dat is een stijging van bijna 35% ten opzichte van januari 2014. Op dit moment beslaan deze voertuigen dus zo’n 3% van alle scooters in Nederland. Ook Utrecht timmert aan de weg. Aan het begin van onze campagne waren er onder bezorgdiensten en andere bedrijven in Utrecht nog maar 30 e-scooters in gebruik. Aan het einde van de campagne waren dat er al zeker 100. Inmiddels zijn e-scooters en elektrische fietsen een heel normaal vervoermiddel voor Utrechtse bezorgdiensten.

Alles wat je moet weten over scooters:

  • In totaal rijden er ongeveer 1.125.000 brom- en snorfietsen rond in Nederland.
  • Ongeveer eenderde van de scooters heeft een tweetakt motor: een motor die tot wel 2700 keer meer vervuilend is dan een dieselbestelbus.  Lees meer
  • De uitstoot bestaat uit fijnstof en schadelijke aromatische koolwaterstoffen, waaronder de kankerverwekkende stof benzeen. Lees meer
  • Als er geen verandering in het scooterbeleid komt zal in 2020 de uitstoot veroorzaakt door scooters groter zijn dan die van al het verkeer samen. Lees meer
  • Een gemiddelde vrachtwagen stoot elke seconde zo’n 30.000 deeltjes ultra fijnstof per kubieke centimeter
    uit. Een scooter haalt gemakkelijk een uitstoot van 35.000 deeltjes per kubieke centimeter per seconde. Dit is ongeveer twee keer zo veel als een normale auto. Lees meer
  • Het aantal ongelukken met scooters en brommers ligt 31%  lager in steden waar deze voertuigen naar de rijbaan werden verplaatst.

Maar het gaat steeds beter, namelijk:

  • In januari 2014 waren er nog maar 23.000 e-scooters. Afgelopen zomer reden er al 31.000 rond. 3% van alle scooters in Nederland is een elektrische scooter.
  • Bezorgdiensten in Utrecht hadden in de zomer van 2015 samen al zo’n 300 e-scooters in gebruik. Lees meer
  • Voor particulieren is er subsidie beschikbaar gesteld. Mensen die hun vervuilende auto willen inruilen voor een elektrische fiets kunnen gebruik maken van een aantrekkelijke regeling. Alle inwoners van Utrecht kunnen tot 500 euro subsidie krijgen voor een nieuwe elektrische fiets. Het gaat hierbij om benzineauto’s van voor 1 juli 1992 of een dieselauto van voor 1 januari 2006.
Tags:

Projectleider

Profiel Jeannine van Bree

Jeannine van Bree

Duurzame mobiliteit | Groen-blauwe stad