Een groenere provincie: wie wil dat nou niet! Daarom zijn de NMU en RTV Utrecht op zoek naar De Groenste Utrechter van 2014. Drie finalisten mogen zich presenteren in het nieuwe televisieprogramma Van Graszaad tot Zonnecel. En de winnaar wint 500 euro voor zijn of haar initiatief. Aanmelden kan t/m 29 juni!
Voor wie is de prijs?
Voor individuen of groepen in de provincie Utrecht die zich op een originele, innovatieve manier inzetten voor milieu en duurzaamheid in de provincie.
Waar moet het project aan voldoen?
Het gaat om concrete ideeën of projecten die bijdragen aan een duurzamere provincie Utrecht en die recent zijn uitgevoerd of worden uitgevoerd. Thema’s zijn bijvoorbeeld energie, mobiliteit, grondstoffen, kwaliteit van water en lucht en ruimtegebruik.
U kunt uw eigen idee of project opgeven, maar ook het idee of project van iemand anders.
Projecten die een innovatief karakter hebben scoren hoger. Het kan hier zowel over inhoud als over uitvoering gaan.
Zowel kleinschalige als grootschalige projecten komen in aanmerking.
Het te winnen geldbedrag moet ingezet worden voor de uitvoering van het project.
Hoe verloopt de selectie?
Je kun je tot en met 29 juni aanmelden. Daarna selecteert de NMU tien kandidaten. Het publiek kan stemmen op 1 van deze kandidaten. Hieruit komen drie finalisten naar voren. Zij mogen hun initiatief presenteren in het programma Van Graszaad tot Zonnecel. Een vakjury kiest uit deze drie finalisten een winnaar. De prijsuitreiking zal te zien zijn in de laatste uitzending van het programma. De jury selecteert op basis van deze criteria.
Lokaal/regionaal: Activiteiten spelen op lokaal/regionaal niveau.
Actueel: Het betreft activiteiten die recent zijn uitgevoerd of nog in uitvoering zijn
Concreet: er zijn aantoonbare resultaten en/of doelen behaald op gebied van milieu en duurzaamheid.
Vernieuwend: vernieuwende aanpak of inhoud.
Publiek: het publiek is actief betrokken en/of geïnformeerd.
Relevantie: de activiteit is relevant en maatschappelijk van belang.
Communicatieve waarde: het project is aansprekend voor het publiek.
Voorbeeldfunctie: het project of het initiatief kan door anderen gekopieerd dan wel herhaald worden.