‘Watt Nou’: jongeren blijven meepraten over energie

februari 12, 2020

‘Watt Nou’: jongeren blijven meepraten over energie

De campagne ‘Watt Nou! Jongeren over energie’ was een succes. De NMU heeft verkend wat we kunnen leren van deze campagne, en hoe we in het vervolg jongeren kunnen blijven betrekken bij de ontwikkeling en uitvoering van klimaatbeleid.

De oogst

Beeld uit de Swipocratie tool

In de 12 deelnemende Utrechtse gemeenten bereikten we ruim 52.000 jongeren (16-25 jaar) met onze online promocampagne. Daarmee hebben we zo’n 90% van de beoogde doelgroep bereikt. Bijna 2.200 jongeren gebruikten vervolgens de online tool Swipocratie om hun mening te geven over energie en klimaat: ruim 4% van de bereikte doelgroep. Als vervolg daarop waren er 11 geslaagde live sessies, die werden gekenmerkt door een goede sfeer en interessante gesprekken. En het gespeelde energy game en de 3D-beelden pakten beide goed uit.

Bij de uitkomsten viel op dat gemiddeld zo’n 75% van de jongeren zich zorgen maakt over het klimaat. 73% wil best zelf meer doen om klimaatverandering tegen te gaan. Daarbij ligt ‘minder vliegen’ wel gevoelig. Opwekking van duurzame energie in hun gemeente vinden de jongeren helemaal prima, als dat op de goeie plekken gebeurt. Wel zien ze liever 1 grote windturbine dan 15 voetbalvelden vol zonnepanelen.

De Watt Nou! aanpak

De promocampagne bestaat uit een video die wordt verspreid via Facebook en Instagram, en via posters in o.a. scholen en bij lokale clubs. Zoals de video hieronder!

De video verwijst naar de online tool Swipocratie. Met die tool kunnen jongeren op een gemakkelijke, snelle en laagdrempelige manier hun mening geven door alleen maar te swipen. Een soort Tinder dus, maar dan met opties tegen klimaatverandering. Zo krijgen ze bijvoorbeeld de vraag voorgeschoteld: “Zou je die verre vliegvakantie laten schieten om CO2 te besparen?” En: “Wat heb je liever in jouw gemeente: 10 hectare zonnepanelen in het weiland of 1 grote windmolen?”. De uitkomsten van Swipocratie in de gemeente Houten staan in onderstaande poster (zie ook de PDF).

Zodra alle resultaten van Swipocratie binnen zijn, nodigen de deelnemende gemeente jongeren uit voor een live sessie. Daar gaan de jongeren aan de slag  met een concreet plan om de betreffende gemeente te voorzien van duurzame energie. Als voorbeeld staat hieronder het plan dat jongeren maakten tijdens de live sessie in de gemeente Houten. De gemeente neemt dit ‘bod van jongeren’ en de uitkomst van Swipocratie vervolgens mee in het debat rond de energietransitie – de overgang van fossiele naar duurzame energie.

Het bod van de jongeren in Houten.

De aftermovie geeft een sfeerimpressie van hoe het eraan toeging tijdens de 11 live sessies.

Het vervolg

Vanuit de NMU blijven we graag jongeren betrekken bij het gesprek over klimaat en duurzame energie. Onder andere door de Watt Nou! aanpak toe te passen in andere gemeenten en regio’s. En door samen met de Watt Nou-gemeenten te blijven brainstormen over hoe we jongerenparticipatie kunnen bevorderen. Wil je in jouw gemeente of regio ook horen wat jongeren te melden hebben? Neem dan contact op met Gerben de Vries!

De campagne Watt Nou! is mede mogelijk gemaakt door de Provincie Utrecht en uitgevoerd in samenwerking met Soulcreatives, Frisse Blikken en ROM3D.

Tags: