

Zoeken
september 19, 2017
Opnieuw is er een forse groei van het aantal deelauto’s. Ook in minder verstedelijkte gebieden neemt het aantal toe. De groei is het sterkst in de vier grote steden en is vooral te danken aan de carsharing platforms, waarbij particulieren hun auto met anderen delen. Het aantal roundtrip (klassieke) deelauto’s neemt ook toe, maar minder sterk. Aanbieders van roundtrip carsharing zetten vooral in op een groei van het aantal actieve gebruikers.
MyWheels, een aanbieder van zowel roudtrip carsharing als peer-to-peer autodelen, beaamt dit. “Ook wij zien een explosieve groei van het aantal autodelers met particuliere auto’s. De impact van autodelen wordt steeds concreter. Naast ruimtebesparing, staat de CO2 reductie van één deelauto gelijk aan 425 bomen. De financiële prikkel blijft voor veel autoverhuurders een belangrijk argument voor autodelen”, zegt Karina Tiekstra, directeur van MyWheels.
De grootste aanbieder van roundtrip deelauto’s is Greenwheels. “Het aantal leden is bij ons de afgelopen anderhalf jaar hard gegroeid met 43 procent, dat komt neer op 1.500 leden per maand”, zegt Andrew Berkhout, directeur bij Greenwheels. “Ik zie nog veel potentie om te groeien, er is veel interesse in innovatieve mobiliteitsoplossingen en een deelauto is in veel gevallen efficiënter dan een eigen auto bezitten.”
Mensen die autodelen, maken veel minder autoritten. In plaats daarvan reizen ze meer met het openbaar vervoer, de fiets en te voet. Autodelen draagt daarom bij aan een lager autogebruik en -bezit. Dat is goed voor het milieu. In steden draagt het ook bij aan minder geparkeerde auto’s.
De meeste deelauto’s zijn schoner dan het gemiddelde wagenpark in Nederland. Dat komt doordat veel auto’s nieuwer, kleiner en zuiniger zijn. Ook zijn deelauto’s vaker dan gemiddeld elektrisch: 4 procent van de deelauto’s is elektrisch, tegen 1 procent van alle Nederlandse auto’s.
Door in te zetten op autodelen, als onderdeel van het mobilteitsbeleid, valt er voor steden, maar ook op het platteland veel te winnen. Samen met de Green Deal Autodelen adviseert CROW-KpVV gemeenten over de manier waarop zij autodelen kunnen stimuleren.
Tegelijk met het bekend maken van de nieuwe deelautocijfers is ook de prijs uitgereikt aan de gemeente met de duurzaamste mobiliteit. Gemeenten zijn hiervoor beoordeeld op 14 indicatoren (waaronder deelauto’s) en op hun mobiliteitsplan. De drie gemeenten die de meest duurzame mobiliteit kennen (Utrecht, ’s-Gravenhage en Culemborg) scoren ook alle drie hoog met autodelen (zie http://www.duurzaamheidsscore.nl).
Autodelen past in de verschuiving van bezit naar gebruik, waarbij men wel de lusten maar niet de lasten van een auto wil hebben. Hierin past ook de snelle groei van private leaseconcepten, die overigens goed combineert met autodelen. Opvallend dit jaar is ook de toegenomen interesse in autodelen van projectontwikkelaars die de deelauto steeds vaker een plek geven in nieuwbouwconcepten. Ten slotte wordt er veel verwacht van technologie die autodelen makkelijker maakt en integreert in bredere mobiliteitsoplossingen, zoals MaaS (Mobility as a Service) apps, waar je als reiziger kunt beschikken over een breed palet aan vervoersmiddelen.
Er is steeds meer behoefte aan inzicht in het gebruik van autodelen. Daarom verkent CROW-KpVV samen met de gemeente Utrecht en een aantal aanbieders de mogelijkheden om hier meer inzicht in te krijgen.