Mobiliteit: de stand van zaken

juli 30, 2012

Mobiliteit: de stand van zaken

De gemeente Utrecht werkt aan schonere lucht, de minister maakt die lucht door harder rijden weer extra vuil, de NMU werkt aan buurtmobiliteit en de grote projecten liggen ook niet stil. De hoogste tijd voor een mobiliteitsupdate dus!

De gemeente Utrecht houdt moedig vast aan haar plannen om de stedelijke mobiliteit een stuk schoner en duurzamer te maken. Er is een website gelanceerd over autodelen, de beleidsplannen krijgen steeds meer vorm en een milieuzone voor personenauto’s is aangekondigd.

Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich demissionair minister Schultz van Haegen. Zij valt bestuurlijke afspraken met gemeenten, over de maximumsnelheid op de A2 en de tram in Utrecht, eenzijdig aan. Daarnaast laat ze overduidelijk blijken weinig op te hebben met omwonenden van snelwegen en hun gezondheid.

Intussen werkt de NMU aan buurtmobiliteit; geïnspireerd op trends in autodelen en lokale betrokkenheid is nog veel meer mogelijk om nog duurzamer met mobiliteit om te gaan. We hielden er ook een enquête over. Wil je hier actief over meedenken, dat kan! Verder volgt de NMU de ontwikkeling van mobiliteitsplanen van de stad Utrecht en de provincie. Een schone en bereikbare stad en provincie wil iedereen maar komt niet vanzelf.

We horen weinig van Hoevelaken en besluiten rondom de Ring Utrecht mogen ook niet vallen, volgens de Tweede Kamer. Toch liggen de projecten niet stil. Eind 2012, begin 2013 vallen weer volgende besluiten, is de verwachting. De Noordelijke Randweg Utrecht krijgt ook steeds meer vorm. Kortom: we fietsen lekker door, maar hebben het doel nog niet bereikt!