

Zoeken
april 5, 2013
In de Utrechtse regio ontstaat steeds meer weerstand tegen de voorgenomen verbreding van de A27 naar 14 rijstroken. De Vrienden van Amelisweerd en de Kracht van Utrecht roeren zich tijdens een manifestatie op 7 april. Bewoners van de wijk Lunetten oefenen druk uit op de PvdA-Tweede Kamerfractie, die heeft aangegeven op 8 april akkoord te zullen gaan.
De Vrienden van Amelisweerd en de Kracht van Utrecht roepen de Tweede Kamer en het kabinet op om geen onnodig asfalt aan te leggen, dat naar hun verwachting weer extra autoverkeer zal aantrekken. Ze willen dat het unieke natuur- en recreatiegebied Amelisweerd wordt gerespecteerd en dat er in plaats van asfalt meer spoor-, tram- en fietsvoorzieningen komen.
Om hun oproep kracht bij te zetten organiseren de clubs op zondag 7 april om 14.00 uur een manifestatie bij Landhuis Oud Amelisweerd. De flyer is hier te downloaden. Verder zouden er ‘asfaltbevers’ zijn gesignaleerd in Amelisweerd, die een gevaar vormen voor nieuw asfalt; zie het filmpje hierover. De Tweede Kamer vergadert op 8 april over de verbreding van de A27.
Bewoners van Lunetten uiten intussen hun ongenoegen naar de PvdA-Tweede Kamerfractie. Voor de laatste verkiezingen stelde de PvdA dat ‘er geen bos in Amelisweerd mag worden opgeofferd aan de verbreding van de A27’. Een bredere A27 tussen Lunetten en Rijnsweerd zou binnen het huidige wegprofiel moeten blijven, stelde de partij toen. Citaat: ‘Amelisweerd is ooit al eens flink aangetast, dat mag niet nog eens gebeuren.’
De bewoners noemen als extra argumenten tegen de verbreding de hoge kosten van minimaal 1,2 miljard euro, de afwezigheid van files, en de (ook volgens de NMU) opmerkelijke interpretatie van het rapport van de commissie Schoof door minister Schultz van Infrastructuur.
De commissie adviseert de minister in het rapport om alsnog, en snel, de maatschappelijke kosten en baten van een bredere A27 inzichtelijk te maken. Daarbij zou ze zowel een hoog als een laag groeiscenario moeten gebruiken. Een prima advies, vond de NMU. De minister concludeerde uit het rapport echter dat ze zo snel mogelijk de asfalteermaschine moest aanzetten. Dat heeft de NMU zeer verbaasd.