Natuur en Milieufederatie Utrecht | NMU Samen voor een mooi en duurzaam Utrecht
Menu
Consumenten en producenten

Consumenten en producenten

groente Kloof tussen boeren en consumenten
Diverse experts wijzen er op dat de kloof tussen Nederlandse boeren en consumenten steeds groter wordt. Veel boeren produceren voor de wereldmarkt en staan met hun rug naar de maatschappij. De winstmarges zijn klein en om het bedrijf rendabel te houden, moet hij intensiveren of uitbreiden.

Kritisch en prijsbewust
Burgers worden steeds kritischer over de landbouw. Zie bijvoorbeeld de discussies over megastallen of plofkippen. Echter, zodra de burger in de supermarkt is, wordt hij een prijsbewuste consument die veelal goedkope, anonieme producten koopt.

Kloof verkleinen met verschillende initiatieven
Om de kloof te verkleinen, is het nodig dat er een goede dialoog tussen producenten en consumenten van voedsel plaats vindt. De laatste jaren ontstaan er allerlei initiatieven die de keten tussen boer en consument verkleinen: verkoop van producten op de boerderij, voedselboxen die aan huis worden bezorgd, streekproductencoƶperaties, etc. Binnen deze initiatieven is meer aandacht voor het verhaal van de boer en het product.

stadslandbouwStadslandbouw
Stadslandbouw is ook een manier om consumenten meer in aanraking te laten komen met voedselproductie. In veel Nederlandse steden zijn inmiddels stadslandbouwinitiatieven. In de stadsranden of soms gewoon midden in de stad worden braakliggende terreinen of leegstaande gebouwen in gebruik genomen als groentetuinen, dakakkers, etc. De producten worden veelal in de directe omgeving gebruikt of verkocht.

Meer lezen?
Stadslandbouw Utrecht

Video's
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten:
Inschrijven
Volg ons via social media en neem deel aan de discussie:
Wij worden gesteund door: Nationale Postcode Loterij en de Natuur en Milieufederatie Utrecht Utrecht
Wij hebben: CBF ANBI