Natuur en Milieufederatie Utrecht | NMU Samen voor een mooi en duurzaam Utrecht
Menu
Subsidie

Subsidie

Hier vind u alle informatie over de subsidieregeling voor zakelijk veelgebruik in de stad Utrecht.

U kunt subsidie aanvragen voor Speed Pedelecs, e-bakfietsen en e-scooters. Dit bedrag kan oplopen tot 1500 euro per vervoersmiddel.

U komt in aanmerking voor de subsidie als:

  • Uw bedrijf of instelling een vestiging heeft in de gemeente Utrecht
  • De Speed Pedelec, e-bakfiets of e-scooter zakelijk wordt gebruikt in de gemeente Utrecht
  • Er minstens 3000 kilometer per jaar op het vervoersmiddel gereden wordt om de klant te bereiken. Dit betekend dagelijks en zeer frequent gebruik. Kilometers voor woon-werkverkeer tellen niet mee.

De subsidieregeling geldt ook voor leasemaatschappijen die leasecontracten hebben met bedrijven die voldoen aan de bovenstaande punten.

De eisen

De subsidie is voor het kopen of leasen van een Speed Pedelec, e-bakfiets of e-scooter. Dit vervoersmiddel moet minstens 3 jaar worden gebruikt.

  • Het vervoermiddel moet nieuw zijn en tot minstens 45 km/uur trapondersteuning hebben.
  • Het vervoermiddel moet een lithium-accu hebben en (bij ingebruikname) minstens 60 km op de accu kunnen rijden.
  • Bij lease moet u een full operational leasecontract sluiten voor 3 jaar. In het contract moeten afspraken gemaakt worden over onderhoud, reparatie en verzekering.
  • Bij koop moet u bij de aanschaf een onderhoudscontract voor 3 jaar sluiten. Een e-scooter moet daarnaast ook gebruik kunnen maken van een storingsdienst en vervangingsservice gedurende die periode.
  • De subsidie per vervoermiddel is bij lease maximaal € 1.500,00 en bij koop maximaal €1.000,00. Als u meerdere vervoermiddelen wilt aanschaffen kunt u maar één keer per kwartaal een aanvraag doen voor maximaal € 50.000,00.

Alle eisen kunt u hier nalezen in de beleidsregel.

De subsidie aanvragen

Het proces gaat als volgt:

  1. Vraag binnen 3 maanden na het tekenen van de voorlopige koop- of lease overeenkomst de subsidie aan. Dit doet u via het online aanvraagformulier subsidie. Het vervoersmiddel moet uiterlijk 31 december 2017 worden geleverd en in gebruik zijn genomen.
  2. Binnen 13 weken neemt de gemeente een besluit.
  3. De gemeente geeft aan in het besluit wanneer u de aanschaf en het gebruik van het vervoersmiddel moet verantwoorden.
  4. Elk jaar stuurt u een tussenverantwoording op aan de gemeente: hierin staat de kilometerstand, een foto van het vervoersmiddel waarop de stand en het kenteken zichtbaar is en een kort verslag van uw ervaringen.

Voeg aan uw subsidieaanvraagformulier de volgende documenten toe:

  • In het geval van lease: een kopie van een full operationeel leasecontract.
  • In het geval van koop: een kopie van de offerte of concept-overeenkomst inclusief een onderhoudscontract.
  • Bij een e-scooter voegt u ook een kopie van de officiële fabrieksverklaring bij waarop de minimale actieradius staat.

Vraagt u voor het eerst subsidie aan of zijn er wijzigingen in uw gegevens? Voeg dan ook de volgende documenten toe:

  • kopie uittreksel uit het verenigingen-, stichtingen- of handelsregister van de Kamer van Koophandel;
  • kopie statuten van de organisatie;
  • kopie bankafschrift van de organisatie;
  • eigen verklaring Governance Code.

Voor meer informatie of contact kunt u hier terecht.

De gemeente Utrecht heeft ook een subsidieregeling gericht op woon- werkverkeer die bedrijven of instellingen kunnen aanvragen. Hiermee kunnen werknemers hun woon- werkverkeer afleggen. Alle informatie rondom deze regeling vindt u hier.

Stap ook over op de fiets, e-bakfiets, Speed Pedelec of e-scooter! JUIZZ en Thuisbezorgd hebben super voordelige aanbiedingen.

 

www.gezondoppad.nl

Video's
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten:
Inschrijven
Volg ons via social media en neem deel aan de discussie:
Wij worden gesteund door: Nationale Postcode Loterij en de Natuur en Milieufederatie Utrecht Utrecht
Wij hebben: CBF ANBI