Natuur en Milieufederatie Utrecht | NMU Samen voor een mooi en duurzaam Utrecht
Menu
Ring Utrecht

Ring Utrecht

In 2008 publiceerde het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M, toen nog Verkeer en Waterstaat) diverse plannen voor snelwegen in de provincie Utrecht. Dit kwam bovenop de al ingezette verbreding de alle andere snelwegen in de provincie. Vooral de plannen rond Amersfoort (Hoevelaken) en Utrecht (Ring Utrecht) waren vergaand. Nieuwe snelwegen dwars door woonwijken, nationale landschappen. De aandacht voor een gezonde en prettige leefomgeving en duurzame oplossingen was ver te zoeken.

Door de enorme impact op de omgeving van bijna een miljoen mensen en grote onbekendheid van de plannen begon NMU op5 december 2008 (de publicatiedatum van de plannen) een petitie tegen nieuwe snelwegen, genaamd UtrechtSnelweg.


De tekst van de petitie

Bescherm onze leefomgeving en stop het onderzoek naar nieuwe snelwegen door het groen rondom Utrecht en Amersfoort. Dat moet anders!

  1.  Blijf af van waardevolle groene gebieden!
    Schrap het onderzoek naar nieuwe wegen door Rhijnauwen, Leidsche Rijn, de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Rijnenburg, Arkemheen-Eemland, Hoogland-west en Birkhoven.
    Het landelijk gebied rondom Utrecht en Amersfoort is onmisbaar voor een prettige leefomgeving en recreatiegebied voor bijna een miljoen inwoners.
  2. Werk nú aan echt duurzame mobiliteit!
    In de startnotities zijn fiets, openbaar vervoer en mobiliteitsmanagement onvoldoende uitgewerkt. Hier liggen nog heel veel kansen! Ga niet praten over nieuwe wegen, zolang er geen stevig pakket van duurzame maatregelen op tafel ligt, dat uitbreiding van wegen overbodig maakt.
  3. Ga voor een gezonde leefomgeving!
    Stel stevige ambities voor geluid, klimaat en luchtkwaliteit. De plannen moeten gericht zijn op de gezondheid van mensen en de leefkwaliteit. Hiervoor is meer nodig dan het voldoen aan de wettelijke norm.

Ik doe hierbij een dringend beroep op de minister:

Houd onze mooie provincie Utrecht leefbaar en neem echte maatregelen voor duurzame mobiliteit.


Overhandiging petitie

Op 27 januari 2009 overhandigden we aan de Tweede Kamer 19.277 handtekeningen.

Diverse organisaties ondersteunden het initiatief. Klik voor de volledige lijst en hun standpunten.

utrechtsnelweg 100

Bekijk de foto’s.

Kracht van Utrecht

De NMU ontwikkelde samen met vrienden van Amelisweerd een alternatief plan: de Kracht van Utrecht. Lees hier meer over op de vervolgpagina.

Vervolg

Eind 2010 werden de snelwegplannen bekrachtigd. De stad Utrecht is grotendeels buitenspel gezet maar mag nog wel werken aan de uitvoering van de Noordelijke Randweg Utrecht. In 2011 werd bovendien bevestigd dat, in het kader van de snelwegplannen, het Rijk een financiële bijdrage gaat leveren zodat de verbinding tussen het Utrecht centrum en de Uithof gerealiseerd kan worden.

Oplossingen binnen de bak en een ontwerpsnelheid van 80 zijn specifiek uitgesloten van de vervolgstudies terwijl dit enorm veel kan schelen voor de leefbaarheid. Helaas is het nog niet zo dat de omwonenden langs de Ring met een gerust hart kunnen gaan slapen. De NMU blijft daarom groepen en actieven langs de tracés ondersteunen.

Video's
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten:
Inschrijven
Volg ons via social media en neem deel aan de discussie:
Wij worden gesteund door: Nationale Postcode Loterij en de Natuur en Milieufederatie Utrecht Utrecht
Wij hebben: CBF ANBI